مقالات گوشی آیفون

تعمیر برد آیفون + مراحل تعویض برد

یکی از رایج‌ترین تعمیرات سخت‌افزاری آیفون‌ها مربوط به تعمیر برد آیفون می‌باشد. تعداد تعمیرکاران مسلط به تعمیر و تعویض مادر برد در بازار کار محدود بوده و این تعمیر تخصصی برد آیفون فقط باید به دست کارشناسان مجرب و تکنسین‌های حرفه‌ای انجام گیرد.

تعمیر برد آیفون در دو حالت انجام می‌گیرد. حالت اول تعویض مادر برد به صورت کامل بوده و در حالت دوم مادربرد به عیب‌یابی و تعمیر نیاز دارد. تعویض مادر برد به صورت کامل هزینه بالایی داشته و نیاز به دانش زیادی ندارد. اما در حالت دوم، هزینه تعمیرات کاهش می‌یابد و ممکن است برخی از اجزای روی برد نیاز به تعویض داشته باشند.

ویدیو تعمیر برد آیفون

چه زمانی نیاز به تعمیر برد آیفون داریم؟

خاموش و روشن شدن خودکار آیفون، روشن نشدن آیفون و همچنین هنگ کردن دائم آیفون از نشانه‌های احتمالی خراب شدن برد آیفون است. البته ممکن است رخ دادن این مشکلات، علت دیگری داشته باشد اما یکی از احتمالات قوی در هنگام بروز این مشکلات، آسیب رسیدن به برد آیفون است.

هزینه تعمیر برد آیفون

با توجه به این که برد گوشی یکی از اصلی‌ترین قطعات گوشی است و به عوامل زیادی حساس است، یکی از پرهزینه ترین تعمیرات گوشی است. اما نمی‌توان هزینه مشخصی را برای تعمیر برد دستگاه‌ها اعلام کرد چرا که هزینه تعمیر به عوامل زیادی مثل میزان آسیب دیدگی و قطعات مورد استفاده بستگی دارد. تعمیرکاران پس از باز کردن دستگاه به بررسی سخت‌افزاری دستگاه و شناسایی بخش آسیب دیده، در صورت امکان تعمیر دستگاه، هزینه را به مشتری اعلام می‌کنند.

علائم مادربرد معیوب در گوشی‌های آیفون چیست؟

مادربرد آیفون بخش‌های مختلف گوشی را به هم مرتبط می‌سازد و در نتیجه خرابی برد، تمام قطعات را تحت الشعاع قرار می‌دهد و ممکن است آن‌ها را با مشکل روبرو کند. چند نشانه وجود دارد که می‌تواند نشان دهد مادربرد آیفون شما آسیب دیده است.

  1. با وجود داشتن شارژ، گوشی روشن نمی‌شود.
  2. دستگاه به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود.
  3. هنگام روشن کردن دستگاه، لوگوی اپل روی صفحه نمایش باقی بماند و دستگاه روشن نشود.
  4. هنگ کردن مداوم آیفون
  5. از کار افتادن دوربین، اسپیکر آیفون به طوری که مشکل با ریست کردن هم حل نشود.

آسیب برد به دلیل تماس با آب

شرکت اپل ضمن استفاده از استاندارد ضد آب سری IP در گوشی‌های سری ۷ به بعد، این دستگاه‌ها را در مقابل نفوذ آب مقاوم معرفی کرده است. با این حال نفوذ قطرات آب و مایعات به داخل دستگاه، سبب بروز مشکلات و همچنین سوخت برد آیفون شود. در بسیاری از موارد گزارش شده توسط تعمیرکاران قطرات آب باران یا حتی تماس دست خیس به صفحه نمایش گوشی باعث می­شود قطرات آب به درون گوشی نفوذ کرده و برد آیفون را در معرض خطر سوختگی قرار دهد.

آموزش تعمیرات موبایل

استفاده طولانی مدت از موبایل ایفون

یکی از عواملی که موجب آسیب رسیدن به مادربرد آیفون می‌شود، گرم شدن زیاد از حد است. حتماً مشاهده کرده‌اید که هنگام استفاده طولانی مدت از گوشی، آیفون گرم می‌شود. در نتیجه، استفاده مداوم و طولانی مدت موجب گرم شدن گوشی و در نتیجه از بین رفتن مواد ‌رسانای داخلی برد آیفون نظیر مس و آلومینیوم شده و بروز مشکلات در گوشی شود.

آسیب فیزیکی جدی به گوشی اپل

بر خلاف باور عموم مبنی بر این که زمین خوردن گوشی فقط به صفحه نمایش آن آسیب وارد می‌کند، باید بگوییم که ضربه خوردن مداوم گوشی احتمال خطر آسیب دیدن برد گوشی افزایش می‌یابد. آسیب فیزیکی جدی به دستگاه باعث جابجایی قطعه‌ها از روی برد آیفون شده و یا حتی شکستگی تراشه‌های داخلی گوشی می‌شود. تعمیرکاران توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ضربه دیدن دستگاه حتماً از قاب گوشی دارای استحکام بالا نسبت به ضربات استفاده شود.

آسیب فیزیکی جدی به گوشی اپل

نقص در ساخت گوشی های اپل

یکی از موارد رایج در تعمیر مادربرد آیفون، نقص در ساخت آیفون بوده که ایراد از طریق شرکت سازنده بوده و به نحوه استفاده از کاربر بستگی ندارد. برخی از رایج‌ترین مشکلات طراحی مهندسی از سوی شرکت اپل در گوشی‌های مختلف که کاربر را مجبور به تعمیر مادربرد آیفون می‌کند عبارتند از:

  • آیفون ۶ پلاس
  • آیفون ۷
  • آیفون ۸
  • آیفون XS Max

آیفون ۶ پلاس

استحکام در طراحی آیفون نسبت به سر قبل یعنی آیفون 5S کاهش یافته و احتمال ضربه دیدن و خم شدن ۷. ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. مورد دیگر عملکرد نامناسب تراشه لمسی در گوشی است که موجب بروز مشکلاتی در مادربرد و صفحه لمسی این دسته از آیفون‌ها شده است که احتمال تعمیر برد آیفون و مراجعه به تعمیرکار را بیشتر می‌کند.

آیفون ۷

دارندگان گوشی آیفون ۷ سری ۱۶۶۰ از مشکل پرش آنتن خبر می‌دهند. مشکل آنتن دهی به دلیل نقص عملکرد تراشه بیس باند رخ می‌دهد. البته شرکت اپل این مشکل را در آیفون‌های ۷ سری ۱۷۷۸ تا حد زیادی رفع کرده است.

آیفون ۸

برخی از مالکان آیفون ۸ اعلام کرده‌اند که گوشی آن‌ها پس از خاموش شدن دیگر روشن نشده‌اند. این مشکل اساسی نیاز به مراجعه به تعمیرکاران حرفه‌ای را برای تعمیر برد آیفون ۸ پدید آورده است.

آیفون XS Max

آیفون‌های سری X از امتیاز ۶۷IP برخوردار بوده که باعث می‌شود این سری آیفون‌ها از مقاومت بالایی نسبت به نفوذ قطرات آب برخوردار باشند. اما بسیاری از افراد گزارش داده‌اند گوشی آن‌ها پس از تماس با آب دچار آسیب جدی شده و برای تعمیر برد آیفون به تعمیرگاه مراجعه کرده‌اند.

روشن نشدن آیفون

یکی از مواردی که نشان می‌دهد که آیفون شما نیاز به تعمیر برد آیفون دارد، خاموش شدن ناگهانی آن بدون دلیل نامشخص و بعد از آن روشن نشدن گوشی می‌باشد. البته روشن نشدن گوشی می‌تواند به دلیل خراب بودن باتری یا صفحه نمایش معیوب باشد اما دلیل عمده بروز این مشکل در گوشی‌های آیفون سوختن برد آیفون می‌باشد. اگر آیفون شما خاموش شده و روشن نمی‌شود، سعی کنید با انجام مراحل زیر مشکل به وجود آمده را برطرف کنید:

  • برای مدت زمان ۳۰ ثانیه دکمه‌های هوم و پاور آیفون را به صورت همزمان فشرده و نگه دارید. اگر بعد از گذشت این مدت زمان لوگوی اپل نمایان شد، گوشی به احتمال زیاد روشن خواهد شد.
  • گوشی را با کابل به کامپیوتر متصل کرده و برنامه آیتونز را اجرا نمایید و سعی کنید آیفون را وارد مد ریکاوری کنید.
  • در برخی شرایط، از کار افتادن باتری منجر می‌شود که آیفون روشن نشود. بنابراین لازم است تا باتری آیفون تعویض و عملکرد آن بررسی شود.

در صورت رفع نشدن مشکل، احتمال آسیب دیدن جدی مادر برد آیفون وجود دارد و با مراجعه به تکنسین‌های تعمیرات موبایل به حل مشکل بپردازید.

روشن نشدن آیفون

هنگ کردن و فریز شدن دائمی آیفون

طبق ادعای شرکت اپل، هیچ هنگ کردن و فریز شدنی نباید در آیفون‌های اپل مشاهده شود، چرا که این گوشی از سخت‌افزار بسیار قدرتمندی بهره می‌برد. در برخی موارد هنگ کردن صفحه نمایش آیفون ناشی از باگ نرم‌افزاری بوده و با انجام موارد زیر به صورت قدم به قدم به رفع مشکل هنگ کردن گوشی بپردازید:

  1. گوشی آیفون را ریستارت کنید.
  2. اگر بعد از ریستارت کردن، مشکل هنگ کردن گوشی برطرف نشد، سیستم را به تنظیمات کارخانه برگردانید.
  3. اگر مشکل از آپدیت نمودن سیستم عامل آیفون باشد، می‌توانید به سیستم عامل قبل دانگرید کنید.

در صورت انجام موارد بالا، همچنان با مشکل هنگ کردن و فریز شدن گوشی رو به رو هستید، احتمالاً برد آن دچار مشکل شده و هر لحظه ممکن است یکی از قطعات یا مدار‌های روی آن بسوزد. توصیه می‌شود با تعمیر برد آیفون توسط تعمیرکاران حرفه‌ای، مشکل هنگ کردن و فریز شدن خودکار آیفون را برطرف کنید.

مراحل تعویض برد آیفون اپل

خوشبختانه در موارد زیادی امکان تعمیر برد گوشی وجود دارد. البته در صورت شکستن و سوختن کامل برد، مشکل با تعمیر مادربرد آیفون حل نشده و به تعویض برد توسط تعمیرکاران حرفه با تجربه نیاز است.

برای تعمیر برد آیفون می‌توان مراحل زیر را به ترتیب طی کرد:

  • با استفاده از قاب بازکن، درب پشتی گوشی را باز کنید.
  • لبه بالایی درب پشت را با قاب باز کن شل کنید.
  • لبه چپ و راست درب پشت را هم شل کنید.
  • حالا می‌توانید درب موبایل را بردارید.
  • باتری آیفون را به آرامی بیرون بیاورید.
  • سیم کارت را از گوشی خارج کنید.
  • حافظه SD را رو به داخل فشار داده و از دستگاه بیرون‌آورید.
  • در این مرحله، باید پیچ‌های نگهدارنده فریم میانی را باز کنید.
  • حالا می‌توانید فریم میانی را جدا کنید.
  • در این بخش از تعویض برد موبایل اپل، کانکتور دوربین اصلی را باز کنید.
  • لبه محفظه اسپیکر را به آرامی بلند کرده و خارج نمایید.
  • کانکتور دوربین سلفی را باز کنید.
  • کانکتور تاچ را باز کنید.
  • حالا کانکتور ال سی دی آیفون را باز کنید.
  • کانکتور فوقانی سیم آنتن وای فای را باز کنید.
  • پیچ نگهدارنده مادربرد را باز کنید تا موفق به جدا کردن آن شوید.
  • کانکتور دوربین اصلی روی برد را باز کنید.
  • دوربین اصلی را جدا کنید.
  • پس از تعویض برد گوشی، مراحل ذکر شده را به صورت برعکس انجام داده و درب گوشی را ببندید.

مراحل تعویض برد آیفون اپل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *