مقالات آموزش تعمیرات گوشی

آموزش تعویض ال سی دی گوشی در 5 مرحله

چطور میتوان با آموزش تعویض ال سی دی موبایل  این کار را انجام داد؟ چگونه ال سی دی گوشی را عوض کنیم ؟ چنانچه از یک تلفن هوشمند استفاده می‌کنید، احتمالاً می‌دانید که ال سی دی مهم‌ترین بخش گوشی است. ال سی دی، رایج‌ترین نوع نمایشگر در تلفن‌های همراه است زیرا کیفیت تصویر خوب و مصرف انرژی پایینی دارد. به عبارت ساده‌تر، بخشی از صفحه نمایش است که تصویر، متن و همه چیز را نمایش می‌دهد. در صورت بروز مشکل باید با تعویض ال سی دی گوشی آشنا باشید یا آموزش تعویض ال سی دی گوشی را  دیده و پشت سر گذاشته باشید.

مشکلات LCD گوشی انواع مختلفی دارد، اما به طور کلی به این معنی است که نمایشگر گوشی شما مشکل دارد. چنین مشکلاتی ممکن است ناشی از سقوط، آسیب مایع، ترک یا حتی قرار دادن اجسام سنگین روی تلفن باشد. این امر می‌تواند برای یک تلفن همراه معمولی یا یک تلفن هوشمند اتفاق بیفتد. به نظر می‌رسد این مشکل در گوشی‌های هوشمند جدی‌تری باشد زیرا برای پیمایش و کار کردن با گوشی، باید از صفحه نمایش استفاده کنید.

آموزش اصول تعویض ال سی دی موبایل

برخی از مشکلات رایج ال سی دی (LCD) موبایل

در ادامه مقاله‌ای آموزش تعویض ال سی دی موبایل برخی از مشکلات LCD موبایل لیست شده‌اند که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید که برای ادامه راه آموزش تعویض ال سی دی موبایل مناسب است.

1- فقط نیمی از صفحه نمایش نشان داده می‌شود. در این مورد، متوجه خواهید شد که فقط نیمی از صفحه نمایش شما دارای صفحه نمایش واضح است. نیمه‌ای دیگر صفحه نمایش خالی، سفید یا سیاه است.

2-فقط نیمی از نمایشگر کار می‌کند. به این معنی است که حتی اگر کل صفحه نمایش تلفن اندرویدی شما مشاهده شود، برخی از قسمت‌های صفحه نمایش ممکن است به لمس کردن یا عملی که روی اسکرین انجام می‌دهید پاسخ ندهد.

3-صفحه نمایش لمسی کار نمی‌کند. صفحه نمایش برای چشمان عادی خوب به نظر می‌رسد، اما هیچ بخشی از صفحه نمایش به لمس شما پاسخ نمی‌دهد.

4-صفحه نمایش شکسته یا ترک خورده است. در اینجا، می‌توانید به وضوح ببینید که صفحه نمایش شکسته است.

5-صفحه خالی یا سیاه است. این معمولاً از سقوط یا آسیب به دلیل نفوذ آب ناشی می‌شود. نور پس زمینه را می‌بینید که به شما نشان می‌دهد گوشی روشن است، اما کل صفحه خالی یا سیاه می‌ماند.

6-صفحه نمایش چشمک زن است

7- صفحه نمایش دارای خطوط عمودی یا افقی است.

8- نقطه سیاه روی صفحه موجود می‌باشد. ممکن است مانند یک نقطه جوهر روی صفحه نمایش شما ظاهر شود.

مشکلاتی که در بالا ذکر شد ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، قبل از اینکه برای کاملاً دیر شود، به محض اینکه متوجه اولین علائم هر یک از این موارد شدید، سعی کنید آن را برطرف نمائید.

ابزار‌های مورد نیاز برای تعویض ال سی دی گوشی

اغلب، نمایشگر‌های جایگزین با ابزار‌های موجود ارسال می‌شوند. به طور کلی شما به ابزار‌های زیر نیاز خواهید داشت:

  • پیچ گوشتی‌های کوچک
  • درایور‌های Mini Torx
  • پنس پلاستیکی
  • گوه‌های پلاستیکی
  • یک گیتار پیک/پکتروم
  • پنس منحنی
  • چاقوی دقیق یا چاقوی جراحی
  • سشوار یا تفنگ حرارتی
  • فلاکس مایع
  • هویه لحیم کاری
  • سیم لحیم کاری
  • درب بازکن گوشی موبایل

این ابزار‌ها برای برداشتن قاب و باز کردن پیچ‌های اجزایی که مانع از تعویض نمایشگر می‌شوند، گنجانده شده‌اند. به عنوان مثال، یک تلفن همراه دارای پیچ‌های Torx در زیر پوشش باتری است، که قبل از اینکه به آرامی قاب را جدا کنید، باید آن‌ها را باز کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض ال سی دی موبایل

انواع صفحه نمایش ال سی دی گوشی

دو نوع صفحه نمایش برای هر تلفن همراه وجود دارد:

  • نوع رابط یا کانکتور
  • لحیم شده به PCB تلفن همراه

تعویض صفحه نمایش LCD نوع کانکتور بسیار آسان است. فقط گوشی موبایل را جدا کرده و کانکتور نمایشگر را جدا کنید. با قرار دادن کانکتور در PCB، صفحه معیوب را با صفحه جدید جایگزین کنید. وظیفه واقعی تعویض صفحه نمایش لحیم شده است که نیاز به تمرین زیادی دارد.

انواع صفحه نمایش ال سی دی گوشی موبایلنحوه دمونتاژ و حذف تاچ ال سی دی موبایل

۱- موبایل را با استفاده از پیچ گوشتی دقیق و ابزار باز کردن موبایل جدا کنید.

۲- صفحه نمایش را خواهید دید که به PCB تلفن همراه لحیم شده است.

۳- فلاکس را روی مفاصل لحیم کاری اعمال کنید.

۴- با استفاده از هویه لحیم کاری، تمام اتصالات لحیم کاری را گرم کنید. هنگام استفاده از هویه لحیم کاری مراقب باشید.

۵- هنگامی که لحیم کاری شروع به ذوب شدن کرد، با استفاده از پنس یا دست، صفحه نمایش را به آرامی بیرون بکشید.

۶- با استفاده از سیم لحیم کاری و هویه، تمام خمیر لحیم کاری اضافی را از مسیر PCB جدا کنید.

نحوه لحیم کردن و آموزش تعویض تاچ ال سی دی

۱- فلاکس را به مسیر روی PCB و صفحه نمایش جدید اعمال کنید.

۲- با استفاده از هویه لحیم کاری، لحیم کاری را هم روی صفحه نمایش و هم روی صفحه PCB اعمال کنید.

۳- صفحه نمایش را روی PCB قرار دهید و هر نقطه از نمایشگر را یکی یکی به مسیر لحیم کنید. سعی کنید ابتدا هر دو انتهای آن را لحیم کنید و سپس قسمت میانی را لحیم نمائید.

آموزش تعویض ال سی دی موبایل در 5 مرحله با روش درست

مدل‌های مختلف تلفن همراه در بازار بسیار زیاد است (اعم از نو یا دست دوم) که ارائه راهنمای استاندارد تقریباً غیرممکن است. علاوه بر این، برخی از مدل‌ها را نمی‌توان بدون ارسال مجدد به سازنده تعمیر کرد.

اکثر گوشی‌های هوشمند اساساً از چندین لایه تشکیل شده‌اند. هر لایه باید به دقت جدا شود تا نمایشگر شیشه‌ای تعویض گردد. معمولاً برای تعویض صفحه نمایش گوشی هوشمند از روش زیر می‌توان پیروی نمود:

  • گوشی رو باز کنید.
  • نمایشگر را بردارید.
  • چسب را تعویض کنید.
  • صفحه نمایش جدید را فیت کنید.
  • از اتصال صحیح کابل اطمینان حاصل نمائید.

مرحله ۱: موبایل را باز کنید

برای شروع، پوشش عقب، باتری را در صورت امکان بردارید و محل پنهان شدن پیچ‌های Torx (یا استاندارد) را شناسایی کنید. به زیر برچسب‌ها و کنار درگاه‌های USB نگاه کنید. اگر دستگاهی با سلول قابل جابجایی دارید، ممکن است پیچ‌هایی را در حفره باتری پیدا کنید. گوشی را با استفاده از اهرم‌ها و پلکتروم جدا کنید. پیچ‌های اضافی نیز نیاز به برداشتن دارند.

مراقب کابل‌های روبانی باشید که نیاز به باز کردن دقیق از اتصال دهنده‌ها دارند. برای این کار از یک تیغه پلاستیکی مسطح یا پلکتروم استفاده کنید.

این‌ها اغلب از طریق لایه‌های مختلف سخت‌افزار داخل گوشی عبور می‌کنند. کابل‌های روبان ظریف هستند و به راحتی شکسته می‌شود، بنابراین مراقب باشید زیرا آسیب به آن‌ها می‌تواند دینامیک تعمیر را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

انواع صفحه نمایش ال سی دی گوشی موبایل

مرحله ۲: صفحه را بردارید

در حال حاضر باید جلوی گوشی را در دست داشته باشید، خالی باشد و صفحه نمایش شیشه‌ای آن آماده برداشتن باشد. حال چسب را با تفنگ حرارتی نرم کنید. از طرف دیگر، می‌توانید گوشی را برای مدتی در مکانی گرم (مانند رادیاتور) بگذارید.

متقاعد کردن نمایشگر گوشی برای جدا شدن از بدنه معمولاً کار سختی نیست. برای شروع، با فشار دادن سوراخ دوربین به شیشه، صفحه نمایش شیشه‌ای را به آرامی از بدنه جدا کنید.

همانطور که اشاره شد، برخی از جایگزین‌ها اساساً نصف گوشی هستند. در این حالت، نیازی به حذف نمایشگر نخواهید داشت، بلکه باید قطعات (و حتی مادربرد) را از دستگاه آسیب دیده به بدنه جدید خارج کنید.

مرحله 2صفحه را بردارید

مرحله ۳: چسب را تعویض کنید

رول‌های باریک چسب جایگزین را می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد. آیا مقداری نوار چسب دو طرفه در اطراف چسبانده شده است؟ آن را به برش‌های باریک ۱ میلی‌متری برش دهید، سپس به جای شیشه، چسب را روی قاب گوشی بمالید.

مرحله ۴: صفحه نمایش جدید را نصب کنید

هنگامی که چسب در جای خود قرار گرفت، نوار‌های محافظ روی چسب را بردارید و شیشه را در جای خود فشار دهید. در جایی که نمایشگر با چسب برخورد می‌کند، فشار کمی اعمال کنید. مراقب باشید به وسط نمایشگر شیشه‌ای فشار وارد نکنید. نیروی بیش از حد می‌تواند حتی قوی‌ترین شیشه گوریلا را بشکند.

مرحله 4 صفحه نمایش جدید را نصب کنید

مرحله ۵: از اتصالات صحیح کابل اطمینان حاصل کنید!

اکنون زمان آن است که گوشی را دوباره کنار هم قرار دهیم. کابل‌های مربوطه را دوباره وصل کنید و در صورت لزوم آن‌ها را قفل کنید. قطعات را با احتیاط دوباره در جعبه قرار دهید و بررسی کنید که کابل یا پیچی باقی نمانده باشد. گوشی را تست کنید تا مطمئن شوید که کار می‌کند.

برای بررسی عملکرد باید بتوانید گوشی را بدون محکم کردن پیچ‌های نهایی روشن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *