مقالات گوشی آیفون

اصطلاحات پر کاربرد و مهم در سیستم عامل iOS و گوشی های آیفون

همانطور که شما هم می دانید، سیستم عامل iOS مخصوص شرکت اپل است. این به این معنا است که سایر شرکت ها نمی توانند از آن برای دستگاه هایشان استفاده کنند و همین موضوع تعمیرات موبایل آیفون را خاص تر و پیچیده تر می کند.

دنیای امروز دنیای فناوری است. برای اینکه بتوانید برخی امور را چه به صورت حرفه ای و یا حتی نیمه حرفه ای انجام دهید نیازمند آشنایی با اصطلاحات آن فناوری دارید. سیستم عامل iOS هم از دنیای فناوری جدا نیست و اصطلاحات مربوط به خود را دارد. در این مقاله سعی بر این داریم تا شما را با اصطلاحات پر کاربرد این سیستم عامل آشنا کنیم.

بررسی پرکاربردترین اصطلاحات iOS

در این قسمت به بررسی 25 اصطلاح بسیار مهم و ضروری می پردازیم. هر شخصی که قصد خرید گوشی ایفون را دارد؛ لازم است حتما با این اصطلاحات آشنا شود. در ابتدا باید بگوییم که iOS به سیستم عاملی که روی دستگاه های شرکت اپل نصب می شود iOS گفته می شود. این کلمه مخفف iPhone Operating System است.

تعمیر گوشی آیفون : تعمیرات گوشی ایفون : تعمیر موبایل آیفون

  • اصطلاح Lock & Unlock در iOS و آیفون

گوشی های آیفون به طور کلی در دو مدل Lock و Unlock به بازار عرضه می شوند. گوشی هایی که مدل Lock هستند فقط با یک اپراتور موبایل قابل استفاده هستند. این بدین معناست که اگر شما از سیم کارتی به غیر از سیم کارت اپراتور ارائه دهنده استفاده کنید، پیغام NO SERVICE را مشاهده خواهید کرد. اما در مقابل، مدل های Unlock از تمامی اپراتور ها پشتیبانی می کنند.

 گوشی های مدل Lock نسبت به گوشی های مدل Unlock ارزان تر هستند. لازم به ذکر است که ترفند هایی برای تبدیل مدل های Lock به Unlock وجود دارد که این امر با توجه به اپراتور قفل شده هزینه های متفاوتی در بر دارد. اگر می خواهید بدانید که گوشی آیفون Lock شما روی کدام اپراتور قفل است می توانید از سایت pars_unlock.ir استفاده کنید.

ساده‌ترین روش برای بررسی Lock و یا Unlock بودن آیفون، برنامه تنظیمات است. آدرس زیر را دنبال کنید.

Mobile Data > Mobile Data Options

اگر گزینه ی Mobile Data Network را می بینید، به احتمال زیاد آیفون شما Unlock است. این گزینه نباید در آیفون های Lock ظاهر شود. با این حال، این روش 100 درصد تضمینی نیست، اگر می خواهید مطمئن شوید بهتر است گوشی را با سیم کارت های مختلف امتحان کنید.

اصطلاح Lock & Unlock در iOS و آیفون

  • معنی DFU Mode در آیفون و ios

DFU مخفف Device Firmware Update بوده و در زمان Restore کردن اجرا خواهد شد. برای این که دستگاه در این حالت قرار بگیرد ابتدا بایستی iTunes را اجرا نموده و گوشی خود را با کابل به کامپیوتر وصل کنید. همزمان دکمه Home و کلید power را فشار دهید. بعد از گذشت 10 ثانیه کلید power را رها کرده و تا 15 ثانیه بعد به نگه داشتن کلید Home ادامه دهید.

  • معنی کلمه Apple ID در گوشی های آیفون 

Apple ID شما حسابی است که برای دسترسی به سرویس ‌های Apple مانند App Store، Apple Music، iCloud، iMessage، FaceTime و غیره استفاده می‌ کنید. این شامل آدرس ایمیل و رمز عبوری است که برای ورود به سیستم استفاده می ‌کنید و همچنین تمام اطلاعات تماس، پرداخت و امنیتی که در سرویس‌ های اپل استفاده می‌ کنید.

آموزش تخصصی تعمیرات موبایل

  • اصطلاحات گوشی آیفون : Restore

Restore آیفون فرآیندی است که دستگاه شما را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کرده و علاوه بر آن با استفاده از iTunes سیستم عامل دستگاه شما را نیز به آخرین نسخه موجود به روز رسانی می کند.

به این نکته توجه داشته باشید که انجام  این عمل موجب پاک شدن اطلاعات می شود.

Restore کردن آیفون با iTunes آسان است. این برنامه می تواند تمام داده ها و تنظیمات را از دستگاه شما ذخیره کند. برای اطمینان از تهیه بکاپ از اطلاعات، مطمئن شوید که iTunes شما به آخرین نسخه ارتقا یافته است. اگر می خواهید دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید، بهتر است ابتدا از اطلاعات شما نسخه پشتیبان تهیه شود.

برای انجام این کار ابتدا برنامه iTunes را در رایانه خود باز کنید و سپس دستگاه خود را با کابل به آن وصل کنید. حال از طریق آدرس  File > Device > Backupاز Summary بکاپ بگیرید. با استفاده از iTunes برای بکاپ‌ گیری از دستگاه می توانید تمام داده ‌های دستگاه از جمله عکس‌ها، رسانه‌ها، برنامه‌ها، پیام‌ها و غیره را ذخیره کنید. قبل از پاک کردن اطلاعات دستگاه و بازیابی، مطمئن شوید که تمام داده ‌هایی که برای ذخیره کردن نیاز دارید در iTunes هستند. آدرس iTunes > Select Summary > Click Restore Backup را دنبال کنید. در نهایت باید تأیید کنید که می‌خواهید آیفون خود را بازیابی کنید. به همین منظور روی Restore کلیک کنید.

اصطلاحات گوشی آیفون : Restore

  • اصطلاح Jailbreak در گوشی آیفون

Jailbreaking فرآیند بهره برداری از نقص یک دستگاه الکترونیکی قفل شده برای نصب نرم افزاری غیر از آنچه سازنده برای آن دستگاه در دسترس قرار داده است است. این قابلیت به صاحب دستگاه اجازه می دهد تا به ریشه سیستم عامل تمام ویژگی ها دسترسی داشته باشد. در واقع Jailbreak عملی است که سبب از بین رفتن محدودیت های iOS می شود. لازم به ذکر است که این عمل کاملا قانونی است. در صورتی که می خواهید بفهمید که آیا دستگاه شما Jailbreak شده است یا نه در گوشی خود Cydia را سرچ کنید. در صورت وجود این برنامه در دستگاه شما، Jailbreak در دستگاه شما انجام شده است.

  • معنی Safe Mode در گوشی آیفون

Safe Mode راهی برای اجرای iOS در آیفون Jailbreak شده است. این  روش تضمین می‌کند که همه برنامه ها (مانند توییک‌ها، تم‌ها، یا سایر افزونه‌ها و افزونه‌ها) که می‌توانند برای سیستم iOS یا سایر تنظیمات مشکل ایجاد کنند، پس از راه‌اندازی آیفون به حالت غیر فعال در بیایند. این امر به شما کمک می کند تا آیفون خود را عیب یابی کنید یا اینکه برنامه هایی را که باعث ایجاد مشکلات می شوند را حذف کنید.

  • اصطلاح Part Number در گوشی های اپل چیست

Part Number شناسه ای است که نشان دهنده کشور عرضه کننده دستگاه است و در پشت جعبه آیفون قرار دارد. به طور مثال Part Number برای کشور آمریکا LL/A و برای کشور امارات AE می باشد. تفاوتی که گوشی هایی با پارت نامبر غیر یکسان با هم دارند اندازه جعبه آن هاست که آن هم به دلیل تفاوت در اندازه و شکل شارژر این دستگاه ها است.

اصطلاح Part Number در گوشی های اپل چیست

چرا که پریز برق در کشور های مختلف متفاوت است و شارژر متناسب با شرایط همان کشور ساخته می شود. تفاوت دیگری که دارند دفترچه راهنمای آن ها است. این دفترچه متناسب با زبان کشور مورد نظر نوشته می شود. تفاوت مهمی که در پارت نامبر کشور امارات موجود است این است که iDevice های این کشور فاقد FaceTime می باشند.

سایر اصطلاحات مهم در گوشی های آیفون

iDevice یک اصطلاح غیر رسمی است که به طور کلی برای دستگاه هایی که توسط شرکت اپل ساخته می شوند، نام این دستگاه ها با “i” شروع شده و همچنین از سیستم عامل iOS استفاده می کنند، به کاربرده می شود. برخی از نمونه‌های iDevices عبارتند از iPad، iPod، iPhone ، iPod Touch، iWatch، iMac و غیره.

  به میان افزار و یا نرم افزاری که به صورت مستقیم روی سخت افزار دستگاه نصب می شود، Firmware گفته می شود. در واقع منظور از این اصطلاح همان سیستم عامل است که شامل safari، گالری، برنامه موسیقی و غیره می شود.

به دلیل رفع و یا تصحیح حفره های امنیتی، حل مشکلات نرم افزاری و نیز افزایش امکانات و امنیت، فرم ور های جدید عرضه خواهند شد. شما می توانید از آدرس زیر Firmware آیفون خود را مشاهده کنید.

Settings > General > About > version

سایر اصطلاحات مهم در گوشی های آیفون

هنگامی که یک به ‌روزرسانی نرم‌افزار جدید iOS در دسترس قرار می ‌گیرد، می‌توانید با استفاده از به‌روزرسانی‌های Over the Air که به اختصار OTA نامیده می‌شود، به‌روزرسانی را مستقیماً بر روی iPad، iPhone یا iPod touch  از طریق wifi نصب کنید. این روش به به روز رسانی خودکار نیز معروف است.

Cydia یک پلتفرم شخص ثالث بر روی دستگاه های iOS که Jailbreak شده اند است که با آن می‌ توانید برنامه ‌هایی را دانلود کنید که از اپ استور رسمی نمی‌توانید آن ‌ها را دانلود کنید. علاوه بر برنامه ها، Cydia همچنین به کاربران این امکان را می دهد که تم های مختلف و سایر ویژگی ها را برای دانلود برای آیفون خود بیابند.

Recovery Mode یک ابزار عیب‌ یابی است که آیفون شما را به رایانه متصل می ‌کند و به یک برنامه Finder یا iTunes اجازه می‌ دهد مشکل را تشخیص داده و برطرف کند. این حالت نیز در زمان Restore اتفاق می افتد. به منظور قرار دادن گوشی در این حالت، iTunes را اجرا کرده و دکمه Home را بفشارید. گوشی خود را با کابل به کامپیوتر وصل کرده و چند ثانیه دکمه Home را نگه دارید.

Source به منشا برنامه Cydia گفته می شود. آن ها یا به طور پیشفرض بعد از عمل Jailbreak موجود هستند و یا این که بایستی به صورت دستی اضافه گردند.

به نرم افزار ها و برنامه هایی که نمی توانید از طریق App store روی آیفون خود نصب کنید و توسط برنامه Cydia بر روی سیستم عامل iOS نصب خواهند شد، Tweak گفته می شود.

Respring همان Refresh و یا لود شدن دوباره صفحه نمایش می باشد که پس از نصب Tweak استفاده می گردد.

Sync مخفف synchronize بوده و به معنای افزودن موارد موجود در رایانه به گوشی و یا به عبارت دیگر همگام سازی اطلاعات میان رایانه و گوشی است.شما می توانید از iTunes برای همگام سازی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای همگام سازی محتوا از رایانه خود با iPod classic، iPod nano یا iPod shuffle، از iTunes در ویندوز 10 یا نسخه های جدیدتر استفاده کنید.

اصطلاحات مربوط به نرم افزار گوشی ایفون

برنامه App Store فروشگاهی برای دستیابی به جدیدترین نرم افزار های دستگاه های ساخت شرکت اپل است. برخی از برنامه های موجود در این فروشگاه رایگان و برخی خریدنی هستند. توجه داشته باشید که برای خرید این برنامه ها لازم است تا در این برنامه ثبت نام کنید و نیز به کارت اعتباری بین المللی  و یا کارت هدیه iTunes نیاز دارید.

به کارت های هدیه iTunes که قابلیت استفاده بر روی دستگاه های ساخت شرکت اپل شامل iPhone، iPad، Mac را دارند و می توان از آن ها در App Store، iTunes، iBook Store و Mac App Store استفاده کرد می گویند.

اصطلاحات مربوط به نرم افزار گوشی ایفون

یک فایل با پسوند فایل IPA مخصوص برنامه iOS است. در واقع ipa تنها قالب مورد قبول برای برنامه های سیستم عامل iOS به شمار می رود و قالب های دیگر پشتیبانی نمی شوند.

کاملترین نرم افزار رسمی مدیریت آیفون، آیپد، آیپاد، محصول شرکت اپل، iTunes نام دارد. این برنامه به شما امکان نصب برنامه های کرک شده و اصلی را می دهد. با استفاده از این برنامه شما قادر خواهید بود نرم افزار های مورد نیاز را دانلود کنید و همچنین توانایی دسترسی مستقیم به App Store را خواهید داشت. برای دانلود آخرین نسخه این برنامه می توانید به سایت شرکت apple مراجعه فرمایید.

به امضای الکترونیکی گفته می شود که توسط آن می توان به ورژن های پایین تر iOS ،Downgrade  کرد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر ورژن SHSH مخصوص خود را دارد.

هنگامی که firmware دستگاه را به نسخه ای پایین تر تنزل دهیم به این عمل Downgrade گفته خواهد شد.

به قسمتی از گوشی که وظیفه آنتن دهی، سیگنال و کلیه فرمان ها را بر عهده دارد، Baseband گفته می شود. شما از طریق آدرس Settings>General>About>ModemFirmware قادر خواهید بود عدد نسخه مربوط به Baseband را مشاهده کنید.

یکی دیگر از نرم افزارهای مدیریتی برای آیفون، آیپد و ایپاد برنامه iTools می باشد. در واقع iTools یک برنامه چینی بوده که به دلیل محبوبیت فراوان و کارکرد عالی به زبان انگلیسی ترجمه شده است. از قابلیت های مهم این نرم افزار می توان به امکان نصب برنامه های کرک شده و کرک نشده اشاره کرد.

برنامه iTools در گوشی های آیفون

اگر در iDevice ها دو بار روی کلید Home بزنید، در پایین صفحه قسمتی باز خواهد شد که توسط آن شما قادر خواهید بود به برنامه های در ال اجرا دسترسی پیدا کنید. این بخش اصطلاحا App Switcher نام دارد.

سخن نهایی

گوشی های آیفون محصول شرکت اپل امروزه محبوبیت زیادی در بین مردم دارند. شاید شما هم یکی از طرفداران این برند باشید. اگر از محصولات این شرکت استفاده می کنید باید در مورد اصطلاحات پر کاربرد آن ها اطلاعات کافی را داشته باشید. در این مقاله پرکاربردترین اصطلاحات سیستم عامل بررسی شد.


ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. لازم به ذکر است که شما عزیزان می توانید در مرکز تعمیرات موبایل کی ام پارت، از خدمات تعمیر سخت افزار گوشی های هوشمند خود از جمله تعویض ال سی دی گوشی یا تعمیر تاچ گوشی و تعمیرات هارد گوشی (تعمیر و تعویض هارد) و تعویض گلس گوشی و هچنین تعمیر گوشی آب خورده استفاده کنید و مطمئن باشید که گوشی تعمیر شده شما در سریع ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *