دیگر مقالات مفید

ان اف سی چیست؟ ( NFC )

اگر دستی در حوزه تکنولوژی و تعمیرات موبایل داشته باشید و یا علاقمند به فناوری های مختلف به کار رفته بر روی دستگاه های مختلف باشید، حتما با نام NFC آشنایی دارید. اما آیا می دانید که این قابلیت چیست و چه کاربردهایی می تواند داشته باشد؟ آیا در گوشی های هوشمند از ان اف سی استفاده شده است؟ چگونه می توان nfc را در یک گجت فعال کرد؟

تمامی این سوالات ممکن است در هنگام شنیدن نام این واژه در ذهن شما نقش ببندد. ما در این مقاله تلاش می کنیم تا به پاسخ این پرسش ها پرداخته و شما را با این قابلیت و نحوه کار کردن با آن آشنا کنیم.

تعمیرات موبایل

ان اف سی چیست ؟

اما nfc یعنی چه؟ این واژه کوتاه شده عبارت Near Field Communication به معنای ارتباطات نزدیک میدان است و در واقع یک فناوری اتصال بی سیم کوتاه برد مبتنی بر استانداردها است که می تواند مبادله انواع محتواهای دیجیتالی، اتصال دستگاه های الکترونیکی به یکدیگر و رد و بدل کردن انواع داده ها را انجام دهد.

به زبان دیگر، این تکنولوژی باعث می شود تا دو گجت با یکدیگر تعامل پیدا کرده و به انتقال اطلاعات مورد نظر بپردازند. البته این در صورتی اتفاق می افتد که گجت های در نزدیکی هم قرار داشته باشند و فاصله آنها از چند سانتیمتر بیشتر نشود.

NFC (ان اف سی ) چیست؟

نحوه عملکرد NFC به چه صورت است؟

نحوه عملکرد این فناوری مورد استفاده در دستگاه های مختلف بسیار ساده است. ان اف سی  از فناوری تشخیص فرکانس رادیویی یا RFID جهت ارتباط با سایر دستگاه ها استفاده می کند. در واقع یک تراشه ان اف سی به عنوان بخشی از یک پیوند بی سیم عمل می کند. هنگامی که این تراشه توسط یک تراشه دیگر در یک دستگاه مجزای دیگر، فعال می شود داده های کم حجم مختلف بین دو دستگاه منتقل می گردد. در واقع این قابلیت مانند سیستم های بلوتوث و وایفای سایر سیگنال های بی سیم کار می کند و بر اساس ارسال اطلاعات از طریق امواج رادیویی عمل می نماید. مصرف انرژی برای تبادل داده ها توسط این تکنولوژی بسیار پایین است.

پیشنهاد ویژه : شما عزیزان می توانید برای انجام تعمیرات گوشی موبایل خود در هر برند و مدلی از خدمات برتر مرکز تعمیرات موبایل کی ام پارت از جمله تعمیر گوشی سامسونگ (تعمیر نرم افزار و سخت افزاری گوشی) ، تعمیر گوشی آیفون (شامل ساخت اپل آیدی) و تعمیر گوشی شیائومی استفاده کنید.

کاربرد NFC در ایران

کاربردهای مختلفی برای این تکنولوژی وجود دارد که احتمالا بسیاری از افراد از این کاربردها اطلاعی ندارند. در زیر به تعدادی از این کاربردها اشاره شده است:

  • گوشی هایی که دارای این قابلیت هستند می توانند پرداخت با nfc را با استفاده از تلفن همراه خود انجام دهند.
  • برای استفاده از روش های پرداختی Apple pay، sumsung pay و android pay می توان از این تکنولوژی استفاده کرد.
  • بسیاری از کارت های هوشمندی که دارای مدار مجتمع هستند می توانند به راحتی از طریق این فناوری با پایانه های مختلف ارتباط برقرار نمایند.
  • در بسیاری از کشورها امکان تهیه بلیط اتوبوس و مترو توسط این تکنولوژی وجود دارد و نیازی به تهیه بلیط های کاغذی نخواهد بود.
  • کنترل کردن وسایلی که مجهز به اینترنت اشیا هستند توسط برچسب ان اف سی بسیار راحت خواهد بود.
  • امکان برقراری ارتباط با سایر دستگاه هایی که مجهز به این قابلیت هستند مانند انواع پرینترها، تلویزیون ها، ساعت های هوشمند و غیره وجود دارد.
  • قفل و باز کردن درب های هوشمند با استفاده از این تکنولوژی وجود دارد و افراد می توانند اتصال این تراشه ها به مودم وایفای، در هنگام ورود افراد به خانه، نوتیفیکیشن هایی را در گوشی هوشمند خود دریافت نمایند.
  • بسیاری از اسباب بازی های هوشمند قابلیت اتصال به گجت های دارای ان اف سی را دارند و می توان با اتصال آنها کاربردهای بسیاری را انجام داد.

قابلیت استفاده از بسیاری از این خدمات در ایران وجود ندارد و در کشور ما این سرویس توسط ایرانسل، همراه اول و رایتل با نام کیف پول همراه شناخته می شود.

nfc tag چیست؟

برچسب های ان اف سی تقریبا با هر نوع اطلاعاتی برنامه ریزی شده و سپس در هر محصولی قرار می گیرند. این برچسب ها یا تگ ها به کاربر امکان می دهد آنها را با تلفن هوشمند یا دستگاهی با قابلیت ان اف سی دیگر بخواند. اسکن کردن برچسب ان اف سی به افراد این امکان را می دهد تا به خرید و معامله پرداخته و پرداخت های مختلف را انجام دهند.

nfc tag reader چیست؟

برچسب ان اف سی خوان در واقع یک دستگاه است که قابلیت خواندن برچسب های موجود بر روی گجت های مختلف را داشته و در نتیجه امکان پرداخت با استفاده از آنها بسیار راحت صورت می گیرد. کاربران اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی وارد نموده و در هنگام خرید تلفن خود را در نزدیکی این دستگاه قرار می دهند. در این صورت پرداخت به راحتی انجام می گردد.

دانلود nfc در سامسونگ

بسیاری از گوشی های پیشرفته سامسونگ مجهز به این قابلیت جذاب هستند و کاربران این گوشی ها می توانند از امکاناتی که با این ویژگی در اختیارشان قرار داده می شود استفاده نمایند. اپلیکیشن های مختلفی وجود دارد که می توان با دانلود آنها امکان خواندن برچسب های ان اف سی را فراهم نموده و دستورات مختلف را اجرا نمود. برای این که مطمئن شوید گوشی شما دارای این قابلیت است می توانید عبارت nfc را در قسمت تنظیمات سرچ نمایید.

NFC (ان اف سی) چیست؟

نحوه استفاده از nfc در آیفون

اپل در سری گوشی های آیفون 10 اس و آیفون 10 آر، گوشی های خود را مجهز به قابلیت ان اف سی نمود. برای استفاده از این قابلیت در گوشی های آیفون نیازی نیست تا اپلیکیشن خاصی بر روی گوشی نصب گردد. برای این که تگ ها یا برچسب ها با استفاده از گوشی های آیفون قابل تشخیص باشند باید آدرس وب سایت ها با استفاده از سرویس seritag بر روی برچسب ها قرار گرفته باشد. اپلیکیشن هایی مانند TagInfo وجود دارند که می توان با نصب آنها امکان خواندن برچسب ها را در گوشی های آیفون فراهم کرد. کاربران آیفون بایستی برای خواندن برچسب های گفته شده از ios 11 و نسخه های بعد از آن استفاده نمایند.


سایت مرکز تعمیرات موبایل کی ام پارت علاوه بر این که دارای مقالات آموزشی بسیاری در حوزه تکنولوژی گوشی های هوشمند و آموزش تعمیرات موبایل می باشد؛ به شما این امکان را می دهد که درخواست تعمیر گوشی موبایل خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید. کافی است به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید یا بر روی لینک هر یک از خدمات مانند تعمیر گوشی هواوی ، تعویض گلس گوشی و یا تعمیر گوشی آب خورده  کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *