دیگر مقالات مفید

معرفی رایج ترین مشکلات نرم افزاری موبایل و نحوه رفع آن ها

همانطور که همه ما می دانیم، هیچ سخت افزار کامپیوتری بدون نرم افزار مربوطه نمی تواند به طور موثر کار کند. در واقع نرم افزار، مایه حیات هر سخت افزار کامپیوتری است. در مقاله امروز از مرکز تعمیرات موبایل ، ما با انواع مشکلات اصلی نرم افزار گوشی و نحوه رفع آن ها آشنا خواهیم شد و در مقابل این پس‌زمینه، جزئیات مختصری از مشکلات نرم‌افزاری دستگاه شما، راه‌حل‌ه ای پیشنهادی و پیشگیری ارائه خواهم داد.

مشکلات نرم افزاری رایج گوشی

در بخش‌های بعدی، رایج‌ترین مشکلات نرم‌افزاری را که هر گوشی هوشمندی می‌تواند داشته باشد، توضیح خواهیم داد. مواردی که در این مقاله بررسی می کنیم، صرف نظر از سیستم عامل  های مختلف، برای هر تلفنی کاربرد دارد.

تعمیرات موبایل

اشکالات، علائم و رفع اشکالات نرم افزاری تلفن های مختلف

  • روشن نشدن گوشی

از این مورد می توان به عنوان وحشتناک ترین اتفاقی که ممکن است برای گوشی شما اتفاق بیفتد، نام برد. در ابتدا حتما مطمئن شوید که باتری شما به دلیل تخلیه یا خراب شدن باتری یا سوئیچ دکمه برق معیوب نیست. اگر تلفن شما به سادگی بدون هیچ دلیل شناخته شده ای روشن نخواهد شد (اگرچه باید نشانه هایی را به شما ارائه می دهد که نادیده گرفته اید). اکنون برای اینکه گوشی خود را مجبور به روشن شدن کنید، بایستی کارهای زیر را انجام دهید.

الف- برای تلفن های نسل قدیمی مانند نوکیا جاوا، سیمبین، تکنو جاوا و غیره، لطفاً پس از روشن نشدن، گوشی را نزد مهندس تلفن ببرید.

ب- برای همه آیفون ‌ها (توجه داشته باشید، آیفون ‌ها به ندرت دچار این مشکل خواهند شد مگر این که توییک‌های ناسازگار را روی آن نصب کنید). اگر آیفون وارد حلقه بوت شد یا گیر کرد، با فشار دادن همزمان دکمه هوم و پاور، یک ریست نرم روی آیفون را امتحان کنید. آیفون باید روشن شود. اگر این کار را انجام دادید ولی  گوشی شما روشن نشد، لطفاً سیستم عامل آیفون خود را از طریق iTunes در رایانه شخصی یا مک بازیابی کنید.

پ- در آیفون، هر مشکل دیگری که به غیر از روشن نشدن گوشی یا گیرکردن گوشی در لوگوی اپل متوجه می‌شوید، می‌تواند با راه‌اندازی مجدد، حذف برنامه باگی یا reset کردن دستگاه از طریق ettings>>general>>reset>>reset all settings اقدام کنید. شما همچنین می توانید برای برونسپاری تعمیر گوشی آیفون بر روی تصویر زیر یا لینک آن کلیک نمایید.

تعمیر گوشی آیفون : تعمیرات گوشی ایفون : تعمیر موبایل آیفون

ت- برای گوشی های اندروید؛ اگر به نظر می رسد دستگاه Android شما به طور معمول روشن و راه اندازی می شود، اما مشکلی رخ می دهد. فرض کنید ممکن است فرآیند راه اندازی با شکست مواجه شود، دستگاه فریز شود، یا بلافاصله راه اندازی مجدد یا خاموش شود، ممکن است مشکلی در نرم افزار دستگاه شما وجود داشته باشد.

 یک راه برای reset factory دستگاه اندرویدی شما در زمانی که به درستی راه اندازی نمی شود وجود دارد. توجه داشته باشید که با این کار محتویات دستگاه اندرویدی شما پاک می شود و آن را به حالت پیش فرض خود باز می گرداند. این روش فقط باید در بدترین حالت زمانی استفاده شود که دستگاه شما به دلیل از کار افتادن یا فریز شدن نرم افزار غیرقابل استفاده باشد. توجه داشته باشید که همه چیز هایی را که با سرویس ‌های آنلاین همگام‌ سازی نشده یا پشتیبان‌ گیری نشده است، از دست خواهید داد.

ث- ابتدا باید به حالت reset دستگاه خود دسترسی داشته باشید. دستگاه را به طور کامل خاموش کنید، سپس آن را با یکی از دکمه های ترکیبی زیر راه اندازی کنید:

  1. دکمه افزایش صدا + دکمه کاهش صدا + پاور را نگه دارید.
  2. دکمه افزایش صدا+ دکمه خانه+پاور
  3. دکمه خانه + پاور
  4. دکمه خانه + دوربین

این امر از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت خواهد بود. اگر هیچ‌کدام از این ترکیبات دکمه ها کار نمی ‌کند، جستجوی Google را با نام دستگاه خود و نحوه reset دستگاه خود را جست و جو کنید تا کلید ترکیبی صحیح را برای دستگاه خود بیابید. دکمه های افزایش صدا و کاهش صدا را فشار دهید تا گزینه Recovery mode روی صفحه ظاهر شود. دکمه پاور را فشار دهید و دستگاه شما به حالت بازیابی راه اندازی مجدد می شود. پس از ورود به حالت بازیابی، مراحل کاملاً واضح هستند.

اگر گوشی سامسونگ ، هواوی یا شیائومی شما دچار مشکل شده است ؛ برای ثبت سفارش تعمیر گوشی سامسونگ (شامل تبلت سامسونگ و مدل های قدیمی گوشی های سامسونگ) ، تعمیر گوشی هواوی (رفع مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری) و همچنین تعمیر گوشی شیائومی بر روی لینک آن کلیک نمایید و پس از وارد شدن به صفحه مربوطه فرم درخواست تعمیرات را پر کرده و برای ما ارسال نمایید. 
  • عدم نمایش در صفحه نمایش

ممکن است صفحه نمایش گوشی شما جیزی را نمایش ندهد. در این صورت، دکمه پاور را فشار دهید و اجازه دهید تلفن خاموش شود، اما قبل از روشن کردن مجدد آن، یک یا دو دقیقه صبر کنید. در موارد بد، همانطور که در بالا توضیح داده شد، بازنشانی کارخانه را انجام دهید.

  • تخلیه شدن باتری

این امر، بیشتر مشکل دستگاه اندرویدی است تا iOS. بسیاری از کاربران مشکلاتی را در مورد عمر باتری دستگاه های خود گزارش می کنند. یکی از ساده ‌ترین راه ‌ها برای طولانی ‌تر کردن عمر باتری گوشی هوشمند، تغییر مکان‌ها و تنظیمات روشنایی است. وارد منوی تنظیمات شوید، روی Location کلیک کنید و حالت ذخیره باتری را انتخاب کنید.

مشکلات نرم افزاری گوشی : تخلیه شدن باتری

در مورد روشنایی، باید از استفاده از روشنایی خودکار خودداری کنید و به جای آن روشنایی صفحه نمایش خود را در پایین ترین حد قرار داده تا چشمان تان اذیت نشوند. علاوه بر این، می‌توانید برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را ببندید. همچنین، برای نیازهای اینترنت خود باید به جای داده تلفن همراه خود از Wi-Fi استفاده کنید.

  • فریز و یا کند شدن رابط کاربری

یکی از دلایل اصلی کندی پاسخگویی در گوشی ها حافظه است. حتی ممکن است که کارت MicroSD خراب یا حافظه داخلی شما پر شده باشد. سعی کنید برنامه ها و عکس های استفاده نشده را حذف کنید یا آنها را به ابر یا کارت microSD منتقل کنید. علاوه بر این، باید برنامه‌های باز را که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید ببندید، کش برنامه‌ها را حذف کنید و استفاده از والپیپرهای زنده را محدود کنید.

  • خطای همگام سازی گوشی ها

مراحل متعددی وجود دارد که می توانید برای رفع مشکلات مربوط به همگام سازی انجام دهید. ابتدا، مطمئن شوید که به اینترنت متصل هستید و سرویسی که می‌ خواهید با آن همگام‌س ازی کنید، مانند Google، ایمیل‌ها یا Dropbox، خاموش نیست. در ابتدا بررسی کنید که رمز عبور شما صحیح باشد و سپس همگام سازی کنید. آیا هنوز مشکلی دارید؟ حساب را از دستگاه خود حذف کرده و دوباره آن را نصب کنید.

اکثر گوشی ها گاهی اوقات واقعاً گرم می شوند. سعی کنید هنگام شارژ از گوشی خود استفاده نکنید و برای مدت طولانی از برنامه هایی که CPU را خیلی به کار می گیرند، CPU مانند Pokemon Go یا Facebook استفاده نکنید. اگر گوشی همراه شما شروع به گرم شدن کرد، به تلفن خود استراحت دهید. اگر این کارها را انجام نمی‌دهید، اما گوشی شما همچنان در لمس داغ می‌شود، ان را نزد افراد متخصص ببرید. این امر می تواند نشانه ای از نقص سازنده باشد.

مشکلات نرم افزاری گوشی : گرم شدن گوشی

  • کار نکردن سیستم عامل اندروید

در تلفن های اندرویدی، ممکن است پیامی مانند unfortunately **** has stopped working دریافت کنید. برنامه ‌ها به دلایل مختلف ممکن است از کار بیفتند. آیا به روز رسانی برای گوشی شما موجود است؟ اگر چنین است، آن را نصب کنید. در غیر این صورت لطفاً cash آن برنامه خاص را پاک کنید.

  • دانلود نشدن برنامه ها

ممکن است دو دلیل برای دانلود نشدن برنامه های شما وجود داشته باشد. ابتدا سعی کنید حافظه پنهان فروشگاه Google Play را پاک کنید. اگر کار نکرد، سابقه Google Play را پاک کنید. مشکل احتمالاً این است که حافظه پنهان پر است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را پاک کنید. فروشگاه Google Play را باز کنید و روی سه خط در سمت چپ بالای صفحه ضربه بزنید تا منوی برنامه باز شود. تنظیمات را انتخاب کنید و  Clear local search history کلیک کنید.

  • شلوغ شدن صفحه اصلی اندروید

هر بار که یک برنامه جدید دریافت می کنید، یک نماد جدید به صفحه اصلی شما اضافه می شود. یک راه حل برای آن این است که برنامه Google Play را باز کنید، سپس روی Menu > Settings کلیک کنید و checkbox  کنار Add icon on the Home screen را پاک کنید.

مشکلات نرم افزاری موبایل : شلوغ شدن صفحه اصلی اندروید

  • اضافه کردن نماد در صفحه اصلی

مشکل احتمالاً از این است که حافظه پنهان پر است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را پاک کنید. به Settings> Applications> All Apps> Google Play Store (یا هر سرویس دیگر گوگل مانند> Storage) بروید و Clear Cache را انتخاب کنید. گوشی خود را مجددا راه اندازی کنید. مشکل باید برطرف شود.

  • شارژ نشدن گوشی

ممکن است تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که گوشی خود را به شارژ زده اید اما پس از مدتی مشاهده کنید که گوشی شما اصلا شارژ نشده است. در این صورت باید ابتدا پریز برق را بررسی کنید که آیا برق دارد یا خیر. همچنین باید از سالم بودن اداپتور و کابل نیز مطمئن شوید. در این صورت گوشی تان را خاموش کنید و در حالت خاموشی آن را به شارژ بزنید. در صورتی که مشکل حل نشد، سیستم عامل گوشی خود را به روز رسانی کنید. اگر همچنان مشکل داشتید، آن را به دست تعمیرکار بسپارید.

  • باز شدن خود به خود برنامه ها

اگر برنامه های گوشی شما به صورت خودکار باز می شوند، دلیل این امر وجود اپلیکیشن های ویروسی و مخرب در گوشی شماست.

مشکلات نرم افزاری رایج گوشی : باز شدن خود به خود برنامه ها

نکاتی در مورد مشکلات نرم افزار گوشی

  • هنگامی که تلفنی به دلیل نقص و یا مشکل نرم افزاری خراب می شود و آن را نزد یک مهندس نرم افزار می برید، در نظر داشته باشید که 50 درصد احتمال دارد آن را احیا کنید. نگران نباشید، تلفن های مدرن به ندرت به خاطر مشکلات نرم افزاری برای همیشه خراب می شوند و درست نخواهند شد.
  • قبل از اینکه با مشکل نرم افزاری مواجه شوید، باید علائم و نشانه هایی به گوشی شما داده شده باشد. چنین علائمی عبارتند از؛ restart شدن مجدد تصادفی، تخلیه شدن غیرعادی باتری، پاسخ آهسته برنامه ها، انجماد و غیره.
  • شما می ‌توانید 99 درصد از باگ‌ ها یا خرابی ‌های برنامه اندرویدی را با حذف نصب برنامه مشکل ساز و یا پاک کردن حافظه پنهان برنامه برطرف کنید.
  • توصیه می شود همیشه آخرین نسخه ارتقاء سیستم عامل گوشی خود را داشته باشید.
  • اشکالات اساسی نرم افزار (45٪ از مشکلات نرم افزاری رایج) را می توان با راه اندازی مجدد تلفن خود حل کرد.
  • 30 درصد دیگر از مشکلات نرم افزاری را می توان با انجام دادن reset factory گوشی (که به عنوان بازنشانی نرم نیز شناخته می شود) حل کرد.

نکاتی در مورد مشکلات نرم افزار گوشی

  • 10 درصد از مشکلات نرم افزاری پیشرفته تنها زمانی برطرف می شوند که برای گوشی خود را از منوی بوت و یا بازیابی هارد ریست انجام دهید.
  • نکته دیگر برای رفع مشکل نرم افزار گوشی، انجام بازیابی کامل سیستم عامل گوشی است.
  • متأسفانه، در 5٪ مواردی که نمی توانید مشکل نرم افزار خود را حل کنید، ممکن است لازم باشد برای تعویض گارانتی تماس بگیرید یا کلاً گوشی دیگری بخرید.
  • علاوه بر این، 95 درصد از مشکلات نرم افزاری گوشی ها در نتیجه استفاده نادرست کاربران از گوشی رخ می دهد.
  • جالب ایت بدانید که مشکل نرم افزاری گوشی شما ممکن است تقصیر سازنده باشد. 5 درصد از مشکلات گوشی به دلیل نقص کارخانه است.
  • برای جلوگیری از اشکالات نرم افزاری، توصیه می شود تا اولین گوشی هایی که به بازار می آیند را خریداری نکنید. بگذارید دیگران ابتدا آن را آزمایش کنند.

سخن نهایی

ممکن است گوشی‌های شما دچار مشکل شوند و ممکن است شما اطلاعات زیاد و مهمی در گوشی های خود داشته باشید و ندانید که برای رهایی از این مشکلات باید چه کنید. در این مقاله درمورد مشگکلات نرم افزاری موبایل و نحوه رفع ان ها بحث شد. در صورتی که نتوانستید مشکل گوشی خود را رفع کنید آن را به یک تعمیر کار مطمئن بسپارید.

ما در مرکز تعمیرات موبایل کی ام پارت در کنار تعمیرات نرم افزاری گوشی های هوشمند، مشکلات سخت افزاری گوشی از جمله تعویض ال سی دی گوشی سامسونگ ، آیفون ، شیائومی ، ال جی و … ، تعمیرات هارد گوشی ، تعمیر و تعویض باتری گوشی ، تعمیر گوشی آب خورده که با ورود آب به درون آن عملکرد خود را از دست داده است ، تعویض گلس گوشی و بسیاری دیگر را حل و رفع می نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *